Stanowisko dot. poselskiego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach mających na celu poprawę nadzoru nad zdrowiem i ochroną zwierząt
Szanowny Pan
Dariusz Salamończyk
Zastępca Szefa Kancelarii Sejmu RP
W związku z konsultacjami publicznymi poselskiego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach mających na celu poprawę nadzoru nad zdrowiem i ochroną zwierząt (druk nr 260), poniżej przedstawiamy stanowisko inicjatywy 8 organizacji rolniczych #HodowcyRazem.
Pozytywnie ocenia się kierunek zmian w przepisach dotyczących czasowego odbierania zwierząt właścicielom. Szczególnie pozytywnym jest z punktu widzenia rolników i producentów bydła jest zapis, że w sytuacji niecierpiącej zwłoki zagrożenia życia zwierzęcia gospodarskiego może je odebrać powiatowy lekarz weterynarii, policjant lub strażnik gminny z wyłączeniem przedstawiciela organizacji społecznej. Jednak w uwagi na specyfikę wymogów dotyczących chowu i hodowli zwierząt gospodarskich w niniejszej opinii wskazuje się na konieczność wykreślenia z tego przepisu także funkcjonariusza policji i strażnika gminnego oraz wprowadzenie przepisu, że czasowego, interwencyjnego odbioru zwierzęcia gospodarskiego może dokonać wyłącznie powiatowy lekarz weterynarii. Alternatywnie można doprecyzować ten przepis, że w przypadkach nieciepiących zwłoki, gdy dalsze pozostawanie u właściciela lub opiekuna zagraża życiu zwierzęcia, policjant lub strażnik gminny w którego ocenie zachodzi wymieniona okoliczność zabezpiecza zwierzę w miejscu jego ujawnienia do czasu przybycia powiatowego lekarza weterynarii, który w przypadku potwierdzenia, iż zachodzi przypadek niecierpiący zwłoki zagrożenia życia zwierzęcia odbiera zwierzę i niezwłocznie, nie później niż w najbliższym dniu roboczym przekazuje je wójtowi ( burmistrzowi, prezydentowi miasta) wraz z zawiadomieniem o dokonanym odbiorze
Wskazuje się także na potrzebę wprowadzenia zapisu, że zwierzę gospodarskie może zostać umieszczone po czasowym odebraniu wyłącznie w innym gospodarstwie rolnym zarejestrowanym w systemie IRZplus prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgodnie z przepisami ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz.u. 1815 z 2023 r.). Powiatowy Inspektor Weterynarii powinien zapewnić możliwości przemieszczenia zwierząt z poszanowaniem zasad ochrony zdrowia zwierząt.
Pozytywnie ocenia się także zmiany w kwestii obciążania kosztami czasowego odebrania zwierząt, z wyraźnym podkreśleniem że kosztami transportu, utrzymania i koniecznego leczenia odebranych zwierząt można obciążyć wyłącznie osoby prawomocnie skazane za znęcanie się nad tymi zwierzętami, a szczególnie ważne jest tu wprowadzenie rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi – jednakowych stawek utrzymania dla czasowo odebranych zwierząt danego gatunku, co ukróci eskalowanie nieuzasadnionych kosztów i różnicowanie ich w zależności od „uznania” podmiotu przechowującego zwierzę.
Tu jednak wskazuje się, że nowelizacja pomimo dobrego kierunku zmian proponuje nadmierne skomplikowanie przepisów dotyczących czasowego odbierania zwierząt, gdyż właściwym i ucinającym wszelkie nieporozumienia oraz nadinterpretacje przepisów byłoby całkowite wykreślenie “upoważnionego przedstawiciela organizacji społecznej (…) z wykazu podmiotów uprawnionych do czasowego odebrania zwierzęcia także domowego. Jest bowiem wręcz niedopuszczalne w państwie prawa, aby w związku z powołaniem się na niewystarczające siły służb państwowych – w tym przypadku państwowej inspekcji weterynaryjnej – wydawać część społeczeństwa – rolników – na opresyjne działanie podmiotów niepaństwowych. Przepis pozwalający na ingerencję przez organizacje społeczne wobec osób posiadających zwierzęta w ich prawa i wolności, w które w odniesieniu do obywateli, którzy zwierząt nie posiadają ingerować mogą wyłącznie służby państwowe – jest przepisem dyskryminacyjnym, a więc także niekonstytucyjnym. Trzeba wskazać, że praktycznie wszystkie problemy z wyegzekwowaniem zwrotu zwierząt, związane są nadmiernymi kosztami utrzymania czasowo odebranych zwierząt, które są praktycznie niemożliwe do weryfikacji. Problemy wynikające z badania odebranych zwierząt przez bezstronnych biegłych mają miejsce wyłącznie w sytuacjach kiedy odbioru zwierząt dokonują przedstawiciele organizacji społecznych – więc zamiast mnożyć przepisy w zakresie określania miejsca umieszczania zwierząt, najprościej a zarazem zgodnie ze standardami państwa prawa byłoby wykreślić przedstawicieli organizacji społecznych z wykazu podmiotów uprawnionych do odbierania zwierząt – i pozostawić ten obszar w gestii wyłącznej powiatowego lekarza weterynarii.
Sygnatariusze #HodowcyRazem
Andrzej Kabat
Prezes Zarządu
Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „POLSUS”
Mariusz Olejnik
Prezes Zarządu
Polskiej Federacji Rolnej
Aleksander Dargiewicz
Prezes Zarządu
Krajowego Związku Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej POLPIG
Dariusz Goszczyński
Prezes Zarządu
Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza
Jerzy Wierzbicki
Prezes Zarządu
Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego
Jacek Zarzecki
Prezes Zarządu
Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Paweł Podstawka
Przewodniczący
Krajowej Federacji Hodowców
Drobiu i Producentów Jaj
Leszek Hądzlik
Prezydent
Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka
W
I
Ę
C
E
J
Apel do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi ws zwołania posiedzenia komisji sejmowej
Zwracamy się z pilnym apelem o niezwłoczne zwołanie posiedzenia sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w związku trwającymi a obecnie nasilającymi się atakami na sektor rolno-spożywczy w Polsce.
Stop szkalowaniu hodowców – pismo do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Stop szkalowaniu hodowców – treść pisma skierowanego do Czesława Siekierskiego, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Stop szkalowaniu hodowców – pismo do Głównego Lekarza Weterynarii
Stop szkalowaniu hodowców – treść pisma skierowanego do Głównego Lekarza Weterynarii Krzysztofa Jażdżewskiego
► KIM JESTEŚMY
► NASZE DZIAŁANIA
► NAUKA I WIEDZA
► PRAWO
► VIDEO
► KONTAKT
POLITYKA PRYWATNOŚCI
©2024 #HodowcyRazem