Propozycje zmian do projektu Ustawy o zdrowiu zwierząt wypracowane przez #HodowcyRazem
Warszawa, dnia 14 października 2025 r.
Szanowny Pan
Jacek Czerniak
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Szanowny Panie Ministrze!
W imieniu inicjatywy #HodowcyRazem przesyłam proponowane zmiany do RZĄDOWEGO PROJEKTU USTAWY O ZDROWIU ZWIERZĄT druk nr 1479. Projekt ustawy o zdrowiu zwierząt, wdrażający unijne rozporządzenie 2016/429, wprowadza aż szereg przepisów sankcyjnych, w tym kary pieniężne od 0,5 do 8-krotności przeciętnego wynagrodzenia. Niepokój budzi możliwość nadmiernej represyjności ze strony państwa, brak proporcjonalności kar do przewinień oraz ryzyko pogorszenia relacji między rolnikami a administracją państwową.
Dodatkowo, Inspekcja Weterynaryjna boryka się z brakami kadrowymi, a systemy informatyczne (np. SIRZ) są oceniane jako niewydolne. Wprowadzenie tak szerokiego katalogu sankcji bez zapewnienia odpowiednich narzędzi może prowadzić do chaosu, frustracji i dodatkowej biurokracji.
Należy tworzyć prawo oparte na zaufaniu, edukacji i wsparciu technicznym. Zamiast kar, skuteczniejsze mogą być zachęty finansowe i powiązanie programów wsparcia z przestrzeganiem przepisów. W przeciwnym razie państwo może być postrzegane jako opresyjne, a nie wspierające.
Organizacje inicjatywy #HodowcyRazem są otwarte na współpracę z resortem rolnictwa oraz Głównym Inspektoratem Weterynarii w kwestii poprawy zdrowia zwierząt i omówienia proponowanych zmian.
PROPONOWANE ZMIANY DO PROJEKTU USTAWY O ZDROWIU ZWIERZĄT
Art. 98. [Kary pieniężne – zasady ogólne]
- (Pozostaje katalog naruszeń z projektu ustawy – bez zmian w treści punktów, np. obowiązek spełniania wymagań, wprowadzenia środków bioasekuracji, udostępniania informacji itd.)
- (Pozostaje dotychczasowa regulacja dotycząca wysokości kar i zasad ich ustalania, z modyfikacją uwzględniającą nowe przesłanki)
Wysokość kary pieniężnej ustala się, biorąc pod uwagę:
1) rodzaj, zakres lub stopień stwierdzonych naruszeń;
2) rodzaj i rozmiar działalności prowadzonej przez podmiot dopuszczający się naruszenia;
3) stopień zawinienia;
4) skutki naruszenia;
5) dotychczasową współpracę podmiotu z organami Inspekcji Weterynaryjnej;
6) wpływ na zdrowie zwierząt i bezpieczeństwo epizootyczne;
7) działania dobrowolnie podjęte przez podmiot w celu uniknięcia skutków naruszenia.
Dodaje się ustępy 3–6 w brzmieniu:
- W przypadku naruszeń o charakterze formalnym, które nie stwarzają bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia zwierząt, organ w pierwszej kolejności stosuje środki naprawcze lub pouczenie, a karę pieniężną wymierza tylko w razie uporczywego lub rażącego naruszenia przepisów.
- W przypadku awarii systemów teleinformatycznych brak możliwości dokonania zgłoszenia lub potwierdzenia czynności nie może stanowić podstawy do nałożenia kary pieniężnej, jeżeli podmiot udokumentuje próbę dokonania zgłoszenia w formie zastępczej (np. e-mail, telefon, forma papierowa).
- Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, katalog naruszeń podlegających wyłącznie środkom naprawczym lub pouczeniom, mając na względzie zasadę proporcjonalności i wspieranie dobrych praktyk hodowlanych.
- Organy Inspekcji Weterynaryjnej, przed nałożeniem kary pieniężnej, zapewniają podmiotowi możliwość skorzystania z programu edukacyjnego w zakresie bioasekuracji i zdrowia zwierząt. Udział w programie edukacyjnym może stanowić podstawę do odstąpienia od wymierzenia kary pieniężnej w przypadku pierwszego naruszenia przepisów. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, zasady realizacji programu edukacyjnego, w tym jego formę, zakres tematyczny i sposób dokumentowania udziału podmiotów.
Dodaje się art. 98a:
Art. 98a. Podmioty przestrzegające wymagań w zakresie zdrowia zwierząt i bioasekuracji mogą uzyskać dodatkowe punkty lub dostęp do preferencyjnych programów wsparcia. Minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki przyznawania zachęt finansowych, mając na względzie poprawę dobrostanu zwierząt i skuteczność zwalczania chorób.
Tabela porównawcza „przed i po” dla Art. 98 projektu ustawy:
Zakres | Brzmienie pierwotne (projekt ustawy) | Proponowane brzmienie po zmianach |
Ust. 1 | Katalog naruszeń (np. brak spełnienia wymagań, brak bioasekuracji, brak zgłoszeń) – kara pieniężna od 0,1 do 8 jednostek. | Pozostaje katalog naruszeń i widełki kar, dodano zasadę oceny wpływu na zdrowie zwierząt i bezpieczeństwo epizootyczne. |
Ust. 2 | Wysokość kary zależy od rodzaju naruszenia, rozmiaru działalności, działań naprawczych. | Rozszerzono katalog przesłanek: stopień zawinienia, skutki naruszenia, współpraca z IW, wpływ na zdrowie zwierząt i epizootiologię. |
Nowe ust. 3 | Brak | W przypadku naruszeń formalnych – najpierw środki naprawcze lub pouczenie, kara tylko przy uporczywym lub rażącym naruszeniu. |
Nowe ust. 4 | Brak | Awaria systemów teleinformatycznych – brak zgłoszenia nie skutkuje karą, jeśli udokumentowano próbę zgłoszenia zastępczego. |
Nowe ust. 5 | Brak | Delegacja do rozporządzenia: katalog naruszeń podlegających wyłącznie środkom naprawczym lub pouczeniom. |
Nowe ust. 6 | Brak | Program edukacyjny: możliwość odstąpienia od kary przy pierwszym naruszeniu po szkoleniu. |
Nowy art. 98a | Brak | System zachęt finansowych: preferencje w dopłatach i programach wsparcia dla przestrzegających zasad bioasekuracji. |
Z poważaniem
Andrzej Kabat
Prezes Zarządu
Polski Związek Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „POLSUS”
Grzegorz Brodziak
Prezes Zarządu
Polskiej Federacji Rolnej
Aleksander Dargiewicz
Prezes Zarządu
Krajowego Związku Pracodawców – Producentów Trzody Chlewnej POLPIG
Dariusz Goszczyński
Prezes Zarządu
Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza
Jerzy Wierzbicki
Prezes Zarządu
Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego
Jacek Klimza
Prezes Zarządu
Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Paweł Podstawka
Prezes
Krajowej Federacji Hodowców
Drobiu i Producentów Jaj
Leszek Hądzlik
Prezydent
Polskiej Federacji Hodowców
Bydła i Producentów Mleka
Do wiadomości:
- Mirosław Maliszewski – Przewodniczący Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi
- Wojciech Wojtyra – Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii
Stanowisko inicjatywy #HodowcyRazem skierowane do Ministra Rolnictwa dot. umowy handlowej UE-USA
HodowcyRazem apelują o uproszczenia EUDR i wprowadzenie ścieżki państwowej dla bydła – mniej biurokracji, skuteczny nadzór państwa.
Pismo inicjatywy #HodowyRazem do Ministra Rolnictwa dot. rozporządzenia EUDR (wylesianie)
HodowcyRazem apelują o uproszczenia EUDR i wprowadzenie ścieżki państwowej dla bydła – mniej biurokracji, skuteczny nadzór państwa.
Stanowisko dotyczące zagrożenia pryszczycą
Czas zająć stanowiskoCzas zająć stanowiskoCzas zająć stanowiskoWarszawa, dnia 8 maja 2025 r.Pan Czesław SiekierskiMinister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Szanowny Panie Ministrze, Jako organizacje działające w ramach Inicjatywy #Hodowcy Razem zrzeszającej hodowców i...

► KIM JESTEŚMY
► NASZE DZIAŁANIA
► NAUKA I WIEDZA
► PRAWO
► VIDEO
► KONTAKT
POLITYKA PRYWATNOŚCI
©2024 #HodowcyRazem